پولشویی نوعی شعبده بازی است
برخی معتقدند به دلیل وجه شباهتی که بین عملیات شعبده بازی و پولشویی وجود دارد ، پولشویی نیز نوعی شعبده بازی است بطوریکه در هر دو عمل ناپدید کردن، تغییر شکل دادن، تشخیص مشکل و تمییز شدن وجود دارد.
آشنایی با مفاهیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم |
برخی معتقدند به دلیل وجه شباهتی که بین عملیات شعبده بازی و پولشویی وجود دارد ، پولشویی نیز نوعی شعبده بازی است بطوریکه در هر دو عمل ناپدید کردن، تغییر شکل دادن، تشخیص مشکل و تمییز شدن وجود دارد.
پولشویی شامل 3 مرحله به شرح ذیل است در صورتی که هر 3 مرحله اتفاق افتد میتوان گفت پولشویی محقق شده است
جايگذاري: اولین مرحله جايگذاري يا تزريق عوايد از فعاليتهاي مجرمانه به شبكه مالي رسمي با هدف تبديل عوايد از حالت نقدي به ابزارها و داراييهاي مالي است. یک از تکنیک های جای گذاری اسمورفینگ است. در اولین مرحله پولشویی همچنین میتوان از تعاونی ساختمان سازی، شرکت های بیمه، باشگاه های خصوصی، کازینو، رستوران ها و .. نیز استفاده کرد.
لايه چيني: تبدیل و جابجایی پول از مکانی به مکان دیگر به منظور تغییر چهره دادن منشا غیر قانونی وجه است یعنی جداسازي عوايد حاصل از جرم از منشا غیر قانونی آن که از طريق ايجاد لايه هاي پيچيده مبتنی بر معاملات (نقل و انتقال ) با هدف مبهم سازی زنجیره عطف حسابرسي، مجهول گذاشتن هويت طرفهاي اصلي معامله و عدم امکان ردیابی منشا مال صورت مي گيرد. این امر متضمن انجام عملیاتی مانند حواله وجه سپرده شده نزد بانکها و موسسات مالی به بانک و موسسه دیگر، یا تبدیل سپرده نقدی به اسناد پولی دیگر(اوراق بهادار ، سهام و چک های مسافرتی) است. یکی از تکنیک های لایه گذاری اختلاط پول کثیف با پول تمیز است. به این ترتیب که عواید حاصل از جرم با انجام معاملاتی از قبیل صادرات و واردات کالا و توسل به کم نمایی سیاهه صادارتی و گران نمایی سیاهه وارداتی وارد چرخه رسمی اقتصاد میشود.
يكپارچه سازي: فراهم كردن پوشش ظاهري مشروع و توجيه قانوني (قالبی مشروع) براي عوايد حاصل از فعاليتهاي مجرمانه است. چنانچه مرحله لايه چيني با موفقيت انجام شود عوايد شسته شده با استفاده از طرحهاي يكپارچه سازي، به نحوي وارد جريان اصلي اقتصادي ميشود كه بازگشت به سيستم مالي، وجوه شكل و ظاهري قانوني يافته است.این مرحله ممکن است از روش های متعددی مانند استفاده از شرکت های پوششی اعطای وام یا سپرده گذاری در موسسه های خارجی به عنوان وثیقه تامین برای وام های داخلی، صورت گیرد.
هر گونه پول حاصل از اقدام یا فعالیت های مجرمانه را پول کثیف گویند نکته قابل توجه اینکه فعالیت غیر قانونی نیز به نوعی پول کثیف بشمار می آید ولیکن ناشی از اعمال مجرمانه نیست و طبق تعاریف پولشویی این نوع عملیات لزوماً نمی تواند پول کثیف تلقی شود.
هر گونه اقدام برای پنهان نمودنیا تغییرماهیت غیرقانونی درآمدهای حاصل از فعالیت مجرمانه به نحوی که وانمود شود از منبع قانونی حاصل شده است. (تعریف اینترپل)
به بیان ساده تر هرگونه عملیاتی که منجر به تبدیل پول کثیف به پول تمیز یا پول نامشروع به مشروع یا پول غیر قانونی به پول قانونی می شود را پولشویی گویند.
تعریف پولشویی در قانون مبارزه با پولشویی ایران
آمار پول كثيف
بر اساس مدل بررسي شده و آمارهاي غيررسمي ارائه شده در يک تحقيق حجم پولهاي کثيف در ايران برابر 11.8 درصد حجم نقدينگي جامعه (ميانگين محاسبه شده از سال 52 تا 80) ميباشد.
بر اساس آمار منتشره توسط مؤسسه «بازل» ایران و فنلاند به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین ریسک پولشویی در جهان هستند.
امریکا
انگلستان
سوئیس
کشور سوئیس با این که معروف به «بهشت پول شویی » است، اقداماتی را در راستای مبارزه با پول شویی در محدوده حقوق جزا انجام داده است . از جمله مواد 305a و 305b قانون جزا مصوب 1990 می باشد .
اسکاتلند
در کشور اسکاتلند هم «قانون عدالت کیفری اسکاتلند مصوب 1987» و «قانون عواید ناشی از جرم» مصوب 1995 مقرراتی را در امر مبارزه با پول شویی پیش بینی کرده اند و در «قانون عدالت کیفری اسکاتلند» پنج نوع عمل در ارتباط با پول شویی جرم شناخته شده است .
مالزی
در مالزی برای مبارزه با جرم پول شویی یک «کمیته ملی هماهنگ کننده» متشکل از 13 وزارتخانه و سازمان دولتی تشکیل شده که بانک مرکزی مالزی یکی از سازمانهای اصلی عضو این کمیته است.
خاورمیانه
در میان کشورهای خاورمیانه نیز که سازمان ملل متحد آنها را در ارتباط با پول شویی نگران کننده تشخیص داده، می توان به کشورهای لبنان، امارات متحده عربی و کما بیش مصر و بحرین اشاره نمود که البته اعلان شده است اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان و سوریه نیز باید تحت نظارت و کنترل قرار گیرند . در این کشورها نیز تلاشهایی بر ضد پول شویی در جریان است .
کشور لبنان که دارای یکی از پیشرفته ترین نظامهای مالی در خاورمیانه می باشد از همکاری با FATF نیز خودداری کرده است در سال 2001 قانونی را مبنی بر جرم شناختن عملیات پول شویی در این کشور به تصویب رسانده است.
در امارات متحده عربی نیز قانون مبارزه با پول شویی در سال 2002 به تصویب هیات وزیران امارات رسیده است . این قانون که در 25 ماده به تصویب رسید در ماده 1 «کمیته ملی مبارزه با پول شویی » را تحت ریاست بانک مرکزی امارات پیش بینی کرده است و پول شویی را در ماده 2 جرم دانسته و در ماده 13 مجازاتهایی را از جمله جزای نقدی و حبس و مصادره اموال پیش بینی کرده است
گروه اقدام ماليدر مبارزه باپولشويي[1]
گروه اقدام مالي (FATF) در سال 1989 توسط كشورهاي گروه 7[2] شكل گرفت و يك سازمان بينالدولي[3] ميباشد كه هدف آن توسعه و پيشرفت واكنش بينالمللي نسبت به مسئله پولشويي است. در اكتبر 2001، گروه اقدام مالي مأموريت خود را گسترش داد و شامل مبارزه با تروريسم نيز ساخت.
گروه اقدام مالي يك مجموعه سياستگذار است كه كارشناسان حقوقي، مالي، و ضابطين قانون را در كنار هم قرار ميدهد تا در قوانين و مقررات كشورها اصلاحات لازم پديد آيد. در حال حاضر، 34 حوزه قضايي (كشور و سرزمين) و 2سازمان منطقهاي عضو گروه اقدام مالي ميباشند.[4] اين 36 عضو هسته تلاشهاي جهاني مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريسم را تشكيل ميدهند. همچنين 27 سازمان بينالمللي و منطقهاي بعنوان اعضاي وابسته و ناظر با گروه اقدام مالي همكاري دارند؛ اين سازمانها حق رأي ندارند، اما در جلسات و گروههاي كاري بطور كامل شركت ميكنند.
سه وظيفه اصلي گروه اقدام مالي در ارتباط با پولشويي به شرح ذيل است:
(1) نظارت بر پيشرفت اعضاء در اجراي تدابير مقابله با پولشويي؛
(2) تجديد نظر و گزارش روندها، تكنيكها و اقدامات متقابل؛
(3) توسعه، اتخاذ و اجراي استانداردهاي مبارزه با پولشويي در سطح جهان.
[1]The Financial Action Task Force on Money Laundering.
[2]كشورهاي گروه 7 شامل كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، بريتانيا، و ايالات متحده هستند.
[3] Intergovernmental.
[4] اين 33 كشور و سرزمين عبارتند از: آرژانتين،استراليا،اطريش،بلژيك،برزيل،كانادا،چين،دانمارك،فنلاند،فرانسه،آلمان،يونان،هنگكنگ-چين،ايسلند،ايرلند،ايتاليا،ژاپن،لوگزامبورگ،مكزيك،پادشاهي هلند،زلاندنو،نروژ،پرتقال،جمهوري كره،فدراسيون روسيه،سنگاپور،آفريقاي جنوبي،اسپانيا،سوئد،سوئيس،تركيه،بريتانيا،وايالات متحده. دو سازمان منطقهاي كميسيون اروپا و شوراي همكاري خليج فارس هستند.
گروه اگمونت متشكل از واحدهاي اطلاعات مالي[1]
بعنوان بخشي از تلاش در جهت مبارزه با پولشويي، دولتها نهادهايي را تأسيس كردهاند تا به تحليل اطلاعات ارسالي از سوي "اشخاص ملزم به ارائه گزارش"[2] بپردازند. به چنين نهادهايي عموماً واحد اطلاعات مالي (FIU) اطلاق ميگردد. اين واحدها كانون برنامههاي ملي مبارزه با پولشويي محسوب ميگردند، زيرا تبادل اطلاعات بين موسسات مالي و ضابطين قضايي از طريق آنان صورت ميپذيرد. نظر به اينكه پولشويي ابعاد جهاني دارد، نياز به تبادل اطلاعات بصورت فراملي همواره موجود است.
در سال 1995، شماري از واحدهاي دولتي كه امروزه بعنوان واحد اطلاعات مالي شناخته ميشوند شروع به همكاري نمودند و گروه اگمونت واحدهاي اطلاعات مالي (بنام محل اولين ملاقات در بروكسل) را شكل دادند. هدف اين گروه ايجاد يك تالار اجتماعات براي واحدهاي اطلاعات مالي است تا برنامههاي ملي مبارزه با پولشويي و ابتكارات در اين زمينه مورد حمايت قرار گيرند. اين حمايت شامل توسعه و تنظيم تبادل اطلاعات مالي و قابليتهاي كاركنان، و ارتباط بهينه بين واحدهاي اطلاعات مالي از طريق فناوري، و كمك به توسعه واحدهاي اطلاعات مالي در سطح جهان ميباشد.[3]
مأموريت گروه اگمونت در سال 2004 گسترش يافت و بويژه شامل تأمين مالي تروريسم نيز شد.[4] براي عضويت در گروه اگمونت ، واحد اطلاعات مالي يك كشور بايد تعريف گروه اگمونت از واحد اطلاعات مالي را برآورده سازد[5] كه يك نهاد ملي و مركزي و مستقل مسئول دريافت ( و اگر مجاز باشد درخواست )، تحليل و ارجاع اطلاعات مالي به مراجع صالح ميباشد. اين اطلاعات:
-در ارتباط با عوايد احتمالي حاصل از جرم و تأمين مالي تروريسم است؛
-قوانين ملي مقابله با پولشويي و تأمين مالي تروريسم گزارش آنها را الزامي ساخته است.[6]
يك عضو اين سازمان تعهد دارد مطابق اصول گروه اگمونت در زمينه تبادل اطلاعات بين واحدهاي اطلاعات مالي در قضاياي پولشويي رفتار كند. اين اصول شامل شرايط تبادل اطلاعات، محدوديت در استفاده از اطلاعات، و رازداري ميباشد.
در حال حاضر اعضاي گروه اگمونت از 94 حوزه قضايي تشكيل گرديده است. اين اعضاء به يك سايت اينترنتي امن دسترسي دارند كه براي عموم جهت تبادل اطلاعات قابل دسترس نيست.
گروه اگمونت يك مجموعه غيررسمي و بدون دبيرخانه يا يك محل دائمي است. گروه اگمونت سالي يكبار جلسه عمومي دارد و جلسات گروههاي كاري آن سالي سهبار برگزار ميگردد. در داخل گروه اگمونت، رؤساي واحدهاي اطلاعات مالي تمام تصميمات سياستگذاري را اتخاذ ميكنند، كه شامل عضويت نيز ميگردد. كميته اگمونت به گروههاي كاري و رؤساي واحدهاي اطلاعات مالي در فاصله تشكيل جلسات عمومي سالانه ياري ميرساند.
نهايتاً، گروه اگمونت مواد درسي را تهيه و در اختيار عموم قرار ميدهد. اين گروه قضاياي مربوط به مبارزه با پولشويي را از اعضاي خود دريافت و در اين زمينه يك بانك اطلاعاتي گردآوري كرده است.
برنامه جهاني سازمان ملل براي مبارزه با پولشويي[1]
برنامه جهاني سازمان ملل براي مبارزه با پولشويي (GPML)در دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) قرار دارد. اين برنامه يك پروژه تحقيقاتي و كمكرساني با هدف افزايش تأثير اقدامات بينالمللي در مبارزه با پولشويي از طريق ارائه كمكهاي فني، آموزش و توصيه به كشورهاي عضو در صورت درخواست است. اين برنامه تلاشهاي خود را در حوزههاي زير متمركز ميسازد:
· افزايش سطح آگاهي در بين اشخاص كليدي در كشورهاي عضو سازمان ملل؛
· كمك به ايجاد يك چهارچوب حقوقي با در اختيارگذاردن قوانين نمونه براي كشورهاي داراي سيستم حقوقي عرفي يا مدون.
· ارتقاء قابليتهاي سازماني، بويژه با ايجاد واحدهاي اطلاعات مالي.
· ارائه آموزش به نهادهاي قانونگذاري، قضايي و اجرايي و نهادهاي مالي بخش خصوصي.
· ارتقاء سطح همكاري كشورهاي منطقه در حل مشكلات و بهبود همكاري استراتژيك با ديگر سازمانها؛
· نگهداري يك پايگاه اطلاعاتي و تحليل اطلاعات مربوطه.
بنابراين، برنامه جهاني سازمان ملل براي مبارزه با پولشويي يك منبع اطلاعات، تجربه و كمكهاي فني در ايجاد و بهبود زيرساختهاي مبارزه با پولشويي در يك كشور است.
} [1] The UN Global Program against Money Laundering.
كميته ضدتروريسم[1]
در 28 سپتامبر 2001، شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه 1373 را به تصويب رساند كه پاسخ مستقيم به حوادث 11 سپتامبر 2001 بود. اين قطعنامه تمام كشورهاي عضو را ملزم ميسازد اقدامات ويژهاي براي مبارزه با تروريسم اتخاذ نمايند. همچنين كميته ضدتروريسم (CTC) طي اين قطعنامه شكل گرفت تا بر اقدامات كشورهاي عضو براي ايجاد يك قابليت جهاني براي مقابله با تروريسم نظارت داشته باشد. كميته ضدتروريسم كه از 15 عضو شوراي امنيت تشكيل ميگردد يك نهاد اجرايي نيست و تحريم اعمال نميكند و هيچ كشوري را مورد تعقيب قرار نميدهد يا محكوم نمي سازد. اين كميته در پي ايجاد گفتگو بين شوراي امنيت و كشورهاي عضو در خصوص نحوه حصول به اهداف قطعنامه 1373 ميباشد.
قطعنامه 1373 از تمام كشورها ميخواهد اقدامات خود را در خصوص اجراي مفاد قطعنامه به اطلاع كميته ضدتروريسم برسانند. در اين ارتباط، كميته ضدتروريسم از كشورها خواسته است يك ارزيابي نسبت به قوانين و مكانيسم موجود خويش در راستاي مبارزه با تروريسم و الزامات قطعنامه 1373 داشته باشند. كميته ضدتروريسم محدودهاي را مشخص ميسازد كه در آن بخش كشورها نياز دارند به تقويت بنيان و زيرساخت قانوني خود بپردازند. اين كميته كمك به كشورها را تسهيل ميسازد، اگرچه خود كمك مستقيم نميكند.
[1] The Counter Terrorism Committee.
انجمن بين المللي نظار بيمه[1]
انجمن بينالمللي نظار بيمه (IAIS)، كه در سال 1994 تأسيس گرديد، يك سازمان نظارت كننده ميباشد كه از بيش از 100 كشور و حوزه قضايي مختلف تشكيل شده است.
اهداف اوليه آن عبارتند از:
-گسترش همكاري در ميان ضابطهگذاران صنعت بيمه؛
-تنظيم استانداردهاي بينالمللي براي نظارت بر بيمه؛
-آموزش اعضاء؛
-كار مشترك با ضابطهگذاران در ديگر بخشهاي مالي و موسسات مالي بينالمللي.
علاوه بر اعضاء ، انجمن بينالمللي نظار بيمه بيش از60عضو شاهد، نمايندگان انجمنهاي صنعتي، انجمنهاي حرفهاي، شركتهاي بيمه، مشاوران و موسسات مالي بينالمللي را در اختيار دارد.
ضمن اينكه انجمن بينالمللي نظار بيمه موضوعات مختلفي از جمله تمام حوزههاي نظارت بر بيمه را پوشش ميدهد و به مسئله پولشويي در يكي از نشريات اين سازمان پرداخته شده است. در ژانويه 2002، انجمن بينالمللي نظار بيمه نشريه شماره 5 بنام رهنمودهايي براي نظار و شركتهاي بيمه را منتشر ساخت. اين نشريه بطور جامع به مسئله پولشويي در صنعت بيمه ميپردازد. همانند ديگر نشريات بينالمللي، رهنمودهاي مقابله با پولشويي براي پيادهسازي در كشورها در نظر گرفته شده است و شركتهاي خاص بيمه، خدمات ارائه شده در يك كشور، سيستم مالي، اقتصاد، و ساختار قانوني و سازماني آن را مورد بحث قرار ميدهد.
اين نشريه در مورد شركتهاي بيمه چهار اصل دارد :
-تطبيق با قوانين مقابله با پولشويي؛
-در اختيار داشتن برنامههاي شناسايي مشتري؛
-همكاري با تمام ضابطين قانون؛
-در اختيار داشتن سياستها و شيوه هاي مقابله با پولشويي و برنامههاي آموزشي براي كاركنان.
اين چهار اصل به موازات چهار اصل اظهار شده در بيانيه كميته بال ميباشد. نشريه مذكور كاملاً با توصيههاي چهلگانه، شامل گزارش عمليات مشكوك و ديگر الزامات، مطابقت دارد.
[1] International Association of Insurance Supervisors.
سازمان بينالمللي کمیسیون های اوراق بهادار
سازمان بينالمللي کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) وظيفه تنظيم مقررات و اداره قوانين اوراق بهادار را در كشورهاي مربوطه بعهده دارد. در حال حاضر 105 كشور در اين سازمان عضويت دارند. درصورتيكه يك مقام دولتي اداره قوانين اوراق بهادار را در يك كشور بعهده نداشته باشد، يك مجموعه خودگردان، نظير يك سازمان بورس، از آن كشور ميتواند حق رأي داشته باشد. سازمانهاي بين المللي و اعضاي وابسته نيز در اين سازمان مشاركت دارند، اما از امتيازات رأي دهي برخوردار نيستند.
سازمان بينالمللي واسطهگران اوراق بهادار سه هدف اصلي دارد:
-حمايت از سرمايه گذاران؛
-اطمينان از وجود بازارهاي سالم، كارآمد وشفاف؛
-كاهش ريسك سيستماتيك.[3]
در سال 1992، سازمان بينالمللي واسطهگران اوراق بهادار يك قطعنامه در خصوص پولشويي به تصويب رسانيد. نظير ديگر سازمانهاي بين المللي، سازمان بينالمللي کمیسیون های اوراق بهادار اختيار قانونگذاري ندارد. همانند كميته بال و انجمن بينالمللي نظار بيمه، اين سازمان براي اجراي توصيهها در كشورهاي مربوطه به اعضاي خود تكيه ميكند.
)اخلال و بیثباتی در اقتصاد
بی ثباتی اقتصادی عمدتاً ناشی از دو عامل تورم و رکود است در پولشویی با توجه به اینکه حجم عظیمی از پول ناگهان وارد بخش اقتصاد می شود نقدینگی افزایش و موجب ابجاد تورم می گردد و به همین ترتیب به دلیل اینکه پول ها در مدت زمان کوتاه از بدنه اقتصاد خارج می شود موجب ابجاد رکود در کشور و در نتیجه اخلال و بی ثباتی یک کشور می گردد.
۲) کاهش درآمد و افزایش هزینههای دولت
با توجه به اینکه شناسایی پول های کثیف وارد شده در چرخه اقتصاد بعنوان درآمد مالیاتی عملاً مشکل می باشد در نتیجه کاهش درآمد دولت را در پی دارد علاوه براین افزایش هزینه های دولت در زیمنه کنترل فیزیکی مرزها جهت کنترل ورود و خروج کالاهای قاچاق و هزینه بازپروری و درمان معتادین، زندان ها و تشکیل محاکم قضایی برای رسیدگی به جرائم صورت می گیرد.
3) تغییر جهت سرمایهگذاریها و خروج سرمایهها از کشور
سرمایه گذاری از حالت بلندمدت و زیر بنایی به کوتاه مدت و خدماتی تغییر می یابد و بخش عطیمی از پول از کشور خارج می گردد.
4) تضعیف امنیت اقتصادی
موقعی که بخش عظیمی از منابع اقتصادی در دست افراد مجرم و بزهکار می افتد عملاً تضعیف امنیت اقتصادی را در پی دارد.
۵) تضعیف بخش خصوصی
به دلیل ورود حجم عظیمی از پولهای باد آورده بعضا پولشویان اقدام به شکستن قیمت (Damping) نموده و بخش های خصوصی را تضعیف می نمایند در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی قیمت آهن الات اکثر مواقع توسط شرکتهای وابسته به این گروه تعیین میشد و بعضاً با کاهش قیمت ها سایر عرضهکنندگان داخلی را با مشکل مواجه می نمود.
۶) اختلال در روند خصوصی سازی
با ورود افراد پولشو در جهت رقابت با سایر شرکت های در امر خصوص سازی و ارائه قیمت های بالاتر عملاً سایر رقبا را از گردونه خارج نموده وکنترل شرکت های بزرگ به دست این افراد خواهد افتاد.
۷) تأثیر منفی بر نرخ سود بانکی و نرخ ارز
ورود پول در بخش های مختلف موجب افزایش قیمت ارز و بعضاً نامتعادل شدن نرخ سود بانکی و تضعیف سایر بخش ها همانند بازار سرمایه خواهد شد.
ریسک پولشویی شامل ریسکهای شهرت، قانونی، عملیاتی وسرایت میباشدکه میتواند اثرات اقتصادی نامطلوبی بر شرکت داشته باشد.
ریسک شهرت : این ریسک میتواند تاثیر منفی بر حسن شهرت موسسه داشته باشد و موجب سلب اعتماد مشتریان شود. اتهام پولشویی یا وجود شبههای در این مورد به موسسه موجب از دست رفتن مشتریان معتبر میشود و تالی فاسد آن جذب مشتریان غیرمعتبر و از دستدادن وجوه و منابع قانونی و ارزشمند به علت سلب یا کاهش اعتماد عمومی است، ضمن انکه وجوه سپردهگذاری شده از ناحیه پولشویان را نمیتوان در زمره منابع پایدار تلقی نمود . ریسکی که به اعتبار، پرسیتژ و شهرت شرکت لطمه زده و موجب سلب اعتماد مشتریان نسبت به عملکرد صحیح شرکت میگردد.
ریسک عملیاتی: ریسک بالقوهای است که درنتیجه عدم وجود و یا نقص فرآیند کنترلها، اشتباهات کارکنان، نقص سیستم و یا حوادث خارجی به وجود میآید. تحقق چنین خسارتی موجب میشود که بانک با فسخ قراردادها یا افزایش هزینه خدمات و معاملات بین بانکی یا قطع روابط کارگزاری روبرو شود. در واقع ریسکی است که منجر به افزایش فعالیتهای نظارتی و کنترلی میگردد و هزینه های شرکت را افزایش می دهد.
ریسک قانونی: ریسک هزینه اقامه دعوا، دعوای متقابل پرداخت جریمه ها و مجازاتهای نقدی است که هزینههای موسسه را افزایش می دهد و حتی ممکن است به انحلال موسسه منجر شود. در واقع ریسک ناشی از اعمال تحریم های قانونی یا نظارتی در نتیجه عدم رعایت قوانین و مقررات می باشد.
ریسک سرایت: ریسک بالقوهای است که از اعطای وام به یک متقاضی یا گروه مرتبط ناشی میشود. این ریسک در صورتی تحقق مییابد که مشتری کاملا شناسایی نشده باشد زیرا تحقق درباره حرفه مشتری و منبع درآمد او از ارکان مهم شناسایی است . ریسکی که به سایر شرکاء و ضامنین منتقل می گردد.
دبیرکمیته مباره با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار بیانیه FATF را تشریح کرد.
گروه کاری اقدام مالی (FATF)، بیانیه اجلاس سالانه خود را در کشور کره جنوبی منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه (سنا)، در این بیانیه که روز جمعه گذشته منتشر شد، ضمن تمجید از اقدامات اخیر ایران در خصوص مبارزه با پولشویی، کلیه اقدامات مقابله ای (Counter Measure) قبلی بر ضد نظام پولی و مالی کشور به مدت یک سال به حالت تعلیق در آمده است. در این بیانیه از تعهد سیاسی سطح بالای ایران به یک برنامه اقدام برای رسیدگی به کمبودهای مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت مالی از تروریسم و همچنین تصمیم ایران برای دریافت کمکهای فنی در جهت اجرای این برنامه استقبال شده است.
دکتر روحالله نجفی در گفتگو با سنا، با اشاره به بیانیه گروه کاری اقدام مالی، تصمیم اخیر این گروه مبنی بر تعلیق محدودیتها و اقدامات تقابلی بین المللی علیه مؤسسات بانکی و مالی ایران را اقدامی در خور توجه ارزیابی و عنوان کرد: در سال های گذشته ایران در کنار برخی از کشورهای دیگر در رده بندی نامناسبی در سطح جهان قرار داشت اما در حال حاضر شاهد بهبود وضعیت و تعلیق محدودیتها هستیم.
وی ادامه داد: بیش از همه وضع قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و تقویت نظارت برای جلوگیری از پولشویی - که چند ماه پیش با ابتکار عمل و پیگیری موثر دولت به تصویب نهایی نهادهای قانونگذاری کشور رسید- در این تصمیم گروه کاری اقدام مالی تاثیر داشته است.
به گفته نجفی کشور ما باید اقدامات مؤثر و جدی در اجرای قانون فوق را پیگیری کند. در این صورت ایران میتواند طی مدت کوتاهی از فهرست کشورهای موسوم به "غیر همکار" خارج شود و با تمامی کشورهای دنیا مراودات مالی برقرار نماید.
دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان در خصوص نحوه اقدام برای نیل به هدف فوق، ابراز داشت: بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات، اجرای دقیق قوانین و مقررات تنظیمی در خصوص مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، بالا بردن استانداردهای بانکی کشور و شفافیت نظام پولی و مالی قطعاً در رسیدن به این هدف یاریگر خواهد بود.
نجفی افزود: به اعتقاد من اقدام اخیر دولت یازدهم در خصوص مذاکره با نهادهای بین المللی تاثیرگذار، عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان بینالمللی کمیسیونهای اوراق بهادار (IOSCO) و عضویت ایران در گروه اوراسیا (EAG) به عنوان عضو ناظر، بسترهای لازم جهت جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور را فراهم آورده است و افق روشنی را پیش روی سرمایه گذاران خارجی قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این در توصیه گروه کاری اقدام مالی که نهادی تاثیرگذار و صاحب نفوذ در بین کشورهای دنیاست، عنوان شده بود که کشورها وارد مراودات پولی و مالی با ایران نشوند. از این رو، بنگاه ها، سازمانها و حتی اشخاص حقیقی ریسک مراودات مالی با ایران را نمیپذیرفتند؛ اما بیانیه اخیر این مسیر را تسهیل کرده است. به تعبیر دیگر میتوانیم بگوییم چراغ قرمزی که این سازمان برای ایران روشن کرده بود، اینک به چراغ زرد تبدیل شده است.
نجفی در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان و دستگاه های ذیربط در خصوص انجام اقداماتی نظیر عضویت ایران در سازمانها و کنوانسیون های مهم بین المللی (از جمله کنوانسیون پالرمو، گروه اگمونت و ... )، اصلاح قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، تهیه آیین نامه قانون تامین مالی تروریسم، اقدام جدی دستگاه ها در خصوص شناسایی اولیه و کامل مشتریان و شناخت منشاء سرمایه، این چراغ زرد به چراغ سبز تبدیل شود و ایران بتواند مراودات پولی و مالی قوی با دنیا برقرار کند.
یادآوری میشود گروه کاری اقدام مالی (FATF) در سال 1989 توسط کشورهای گروه 7 شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده شکل گرفت و یک سازمان بین الدولی است که هدف آن توسعه و پیشرفت واکنش بین المللی نسبت به مسأله پولشویی است. در اکتبر 2001، گروه اقدام مالی مأموریت خود را گسترش داد و مبارزه با تروریسم را نیز دربرگفت. گروه کاری اقدام مالی یک مجموعه سیاستگذار است که کارشناسان حقوقی، مالی، و ضابطان قانون را در کنار هم قرار میدهد تا در قوانین و مقررات کشورها اصلاحات لازم پدید آید.
در حال حاضر، 34 حوزه قضایی (کشور و سرزمین) و 2 سازمان منطقه ای عضو گروه اقدام مالی هستند. این 36 عضو هسته تلاش های جهانی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تشکیل میدهند. همچنین 27 سازمان بین المللی و منطقه ای به عنوان اعضای وابسته و ناظر با گروه کاری اقدام مالی همکاری دارند؛ این سازمان ها حق رأی ندارند، اما در جلسات و گروه های کاری به طور کامل شرکت می کنند. سه وظیفه اصلی گروه کاری اقدام مالی در ارتباط با پولشویی به شرح ذیل است:
(1) نظارت بر پیشرفت اعضاء در اجرای تدابیر مقابله با پولشویی؛
(2) تجدید نظر و گزارش روندها، تکنیکها و اقدامات متقابل؛
(3) توسعه، اتخاذ و اجرای استانداردهای مبارزه با پولشویی در سطح جهان.
مرکز مالی ایران اقدام به برگزاری دوره آموزشی- کاربردی "مبارزه با پولشویی و روشهای کشف آن" برای بانکها، موسسات مالی، بازار سرمایه، بیمه ها، گمرک، شرکت های تولیدی و موسسات تجاری و ... کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز مالی ایران، این مرکز در راستای ابلاغ دستورالعمل های اجرایی مبارزه با پولشویی در حوزه بازار سرمایه کشور مصوب شورایعالی مبارزه با پولشویی، اقدام به برگزاری دوره آموزشی- کاربردی "مبارزه با پولشویی و روشهای کشف آن" کرده است.
این کارگاه آموزشی در دو بخش "آشنایی با کلیات و مفاهیم مبارزه با پولشویی" شامل تعریف پولشویی، مفهوم پول کثیف و انواع پول، انواع و ارکان جرم پولشویی، شیوههای انجام پولشویی، تفاوت پولشویی و تامین مالی تروریسم، ضرورت مبارزه با آن، اصول اساسی مبارزه با پولشویی و بخش دوم با عنوان "فرایندهای اجرایی دستورالعملهای مبارزه با پولشویی مرتبط با هر یک از نهادها" با تبیین مفاهیمی همچون فرایند شناسایی مشتریان، شناسایی عملیات و معاملات مشکوک، وظایف مسئولان واحد مبارزه با پولشویی و.... برگزار میشود.
بنابراین گزارش، مدرس این دوره آموزشی 8 ساعته ؛ دکتر نجفی، دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار است و در انتهای دوره به شرکتکنندگان گواهی دوره اعطا خواهد شد.
گفتنی است علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت مرکز مالی ایران به نشانیhttp://www.ifc.ir مراجعه کرده و یا شماره همراه 09126994597 تماس حاصل فرمایند.
![]() |
BLOGFA.COM |
![]() |